Tandbehandling

Tandklinikken

Vores dyrlæger vægter forebyggelse og behandling af tandproblemer højt! Tændernes sundhed er vigtig! Undersøgelser viser at 80 % af vores kæledyr har behandlingskrævende mundhulelidelser.

Sunde og rene tænder giver gladere dyr med bedre livskvalitet

• Dårlig ånde skyldes oftest dårlig mundhygiejne
  • Dyr kan få parodontose og løse tænder
  • Både hunde og katte kan have tandpine uden at ejeren kan mærke det på dyret
  • Tandbehandling kan forbedre livskvaliteten
  • Dårlig mundhygiejne kan føre til andre sygdomme, herunder hjerteproblemer

Tandsten før tandrens

Tandsten efter tandrens

I tandklinikken har vi alt det fornødne udstyr til at udføre regelret behandling, såvel inden for forebyggende tandpleje, som inden for mere avancerede tandbehandlinger.

Vi tilbyder:

• Udvidet mundhuleundersøgelse med pochemåling af tandkødslommer
  • Fjernelse af plaque og tandsten ved tandrensning med ultralyd
  • Pudsning og polering efter tandrensning
  • Tandrøntgen
  • Behandling af parodontose, tandbylder, kirurgisk ekstraktion af dårlige tænder og tilbageholdte mælketænder.

Hunde og katte behøver, ligesom vi mennesker hjemmetandpleje. Hvis det ikke kan gennemføres er det helt almindeligt at både hunde og katte skal have renset tænder en gang om året. Har de først fået større tandstensbelægninger, vil de oftest skulle have behandlet de sygdomme, der efterfølgende er opstået.

Hyppige tandlidelser er tandkødsbetændelse, paradontose, rodbetændelser, knækkede tænder og caries.​

Se mere om tandrens her:​

Optagelser fra vores dyrehospital i Svendborg​

Katte over to år lider ofte af rod og tandhalsresorptioner (FORL), som er en smertefuld lidelse. For at stille diagnosen FORL skal katten bedøves og have taget røntgenbilleder. Vi anbefaler, at alle katte over to år får taget røntgenbilleder af deres mundhule en gang årligt. Røntgen af tænder kan vi tilbyde i vores afdeling i Svendborg.

Hunde i alle aldre kan lære at få børstet tænder, men det er nemmere at vænne den til det som hvalp. Vi instruerer gerne kæledyrsejere i tandbørstning af deres dyr.

Fordele ved tandbørstning:

• Mindsker dannelsen af plaques, som kan give tandkødsbetændelse og omdannes til tandsten
  • Mindsker risikoen for sekundære sygdomme, som skyldes infektioner i mundhulen

Vores veterinærsygeplejerske Celina Simonsen har speciale i undersøgelse og pleje af tænder. Hun er eksamineret Fag-veterinærsygeplejerske i tandbehandling hos hund og kat.

Vi har i det daglige stor gavn af Celina’s kompetencer i tandpleje og hjælp med diagnosticering af tandpatienter (bl.a. tandrøntgen). Hun assisterer ligeledes vores dyrlæger ved behandling af tandsygdomme.

Tandrensning foregår under sikker overvågning med vores udstyr

Tandrensning på hund

Tandrensning med ultralydsrenser

Tandrøntgen af hund

Røntgenbillede af tand med rodbetændelse

Mandag, onsdag & fredag: kl. 13.00 - 17.00

Tirsdag og torsdag  kl. 8.00 - 14.00

Døgnvagt - 24 timer

Tlf.: 62 51 11 05​​​

Tilmelding

til faktura og reminders pr. e-mail.

Klik her for at tilmelde dig.​